Korespondencja z urzędami zyskuje nowe, przyjazne oblicze. Zamiast osobistych wizyt w urzędzie, wypełniania druczków, odbierania listów poleconych i archiwizowania papierowej korespondencji, wybierz e-Doręczenia, czyli usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Co to są e-Doręczenia
e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Możesz wysłać i odebrać elektroniczny „list polecony” każdego dnia, o dowolnej porze, z dowolnego miejsca, za pomocą różnych narzędzi (komputera, tabletu, smartfona).
Firmy zarejestrowane w CEIDG mogą korzystać ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.
Adres do e-Doręczeń twojej firmy pozostaje stały, nawet jeśli zmieni się jej adres fizyczny.
e-Doręczenia dają ci gwarancję:
- jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata
- tajemnicy korespondencji
- niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych
- dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
- dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
- możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.
Kto musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG i w KRS.
Poza firmami jednoosobowymi i spółkami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.
Jeśli założysz skrzynkę do e-Doręczeń jako obywatel, będziesz musiał założyć kolejną dla swojej firmy - jako przedsiębiorca.
W takim przypadku nie możesz posługiwać się tą samą skrzynką.
Pamiętaj! Do 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia. Administracja publiczna, urzędy centralne zaczną posługiwać się e-Doręczeniami już w grudniu 2023 roku.
Kiedy skrzynkę do e-Doręczeń musi mieć przedsiębiorca
Termin, od którego musisz posiadać skrzynkę do e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo KRS:
- firmy, które zarejestrują działalność po 10 grudnia 2023 roku (KRS) oraz od 1 stycznia 2024 roku (CEIDG), będą zakładać skrzynki do e-Doręczeń przy okazji rejestracji firm
- firmy, które powstały przed tymi datami, muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń w określonym terminie: firmy z rejestru KRS do 10 marca 2024 roku, firmy z rejestru CEIDG – do 30 września 2026 roku.
Nawet jeśli przepisy dają ci sporo czasu na złożenie skrzynki do e-doręczeń, nie musisz czekać. Możesz to zrobić już dziś.
CEIDG |
kiedy trzeba mieć adres do e-Doręczeń |
jak to zrobić |
---|---|---|
przedsiębiorcy zarejestrowani do 30.12.2023 |
do 30.09.2026 |
|
przedsiębiorcy rejestrujący się po 31.12.2023 |
od 1.01.2024 |
Przykład
Firma Pani Aldony zastała zarejestrowana w CEIDG 1 stycznia 2016 roku. Pani Aldona musi założyć adres do e-Doręczeń do 30 września 2025 roku. Może to zrobić składając wniosek o zmianę wpisu w CEIDG lub wniosek o założenie skrzynki do e-doręczeń.
KRS |
kiedy trzeba mieć adres do e-Doręczeń |
jak to zrobić |
---|---|---|
przedsiębiorcy zarejestrowani przed 10.12.2023 |
od 10.03.2024 |
|
przedsiębiorcy (spółki) zarejestrowani od 10.12.2023 |
od 10.12.2023 |
|
źródło: www.biznes.gov.pl
https://www.podatki.biz