Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, dzięki któremu możesz potwierdzić swoją tożsamość w Internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym, jeśli jest to niezbędne do załatwienia Twojej sprawy.
Ponieważ profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów, możesz dzięki niemu przeprowadzić setki procedur urzędowych przez internet –złożyć np. podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Przy czym podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.
Najczęściej profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu. W nielicznych przypadkach konieczne będzie odwiedzenie tzw. punktu potwierdzającego.
Ważne
Jeśli jesteś przedsiębiorcą lub prowadzisz sprawy przedsiębiorców, część procedur będzie wymagała podpisu kwalifikowanego. Jednak większość spraw codziennych przeprowadzisz z profilem zaufanym.
Posiadając profil zaufany zalogujesz się do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak: Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy itd.
Jak założyć
Profil zaufany możesz założyć na kilka sposobów.
Bankowość elektroniczna
Jeśli Twój bank oferuje taką możliwość, możesz założyć Profil Zaufany bezpośrednio przez swoje konto bankowe. To najszybsza i najwygodniejsza metoda.
Przez stronę Profilu Zaufanego:
Wejdź na stronę: https://www.gov.pl/web/profilzaufany
Kliknij przycisk "Załóż Profil Zaufany".
Wybierz opcję "Załóż Profil Zaufany online" i postępuj zgodnie z instrukcjami. Możesz wybrać założenie profilu przez e-dowód lub za pośrednictwem innego dostawcy (np. banku).
Osobiście w punkcie potwierdzającym
Udaj się do dowolnego punktu potwierdzającego (lista dostępna jest na stronie Profilu Zaufanego) z ważnym dowodem osobistym lub paszportem. Urzędnik pomoże Ci założyć profil.
Ważne
- Założenie Profilu Zaufanego jest bezpłatne.
- Profil Zaufany jest ważny przez 3 lata. Po tym czasie możesz go łatwo odnowić online.
- Profil Zaufany umożliwia załatwianie wielu spraw urzędowych online, takich jak składanie wniosków, podpisywanie dokumentów, czy sprawdzanie informacji w urzędach.
Punkt potwierdzający
Punkt potwierdzający to miejsce, w upoważniony pracownik będzie mógł potwierdzić Twoją tożsamość. Są to najczęściej:
- Urzędy gminy
- Urzędy skarbowe
- Oddziały ZUS
- Niektóre placówki pocztowe
- Niektóre banki
Pełną listę punktów potwierdzających w Twojej okolicy znajdziesz na stronie Profilu Zaufanego: https://www.gov.pl/web/profilzaufany/znajdz-punkt-potwierdzajacy-placowke2
Redakcja podatki.biz
źródło: https://www.podatki.biz