• ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • 1
  • 2
  • 3
  • 
ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • 1

Podatki biz,21.11.2017r.

Sprzedaż towarów za pośrednictwem internetu rozwija się żywiołowo. Decyduje o tym wygoda polegająca na braku ograniczeń czasowych i miejscowych w dokonywaniu zakupów w ten sposób. Jest ona niemożliwa do osiągnięcia przy tradycyjnym sposobie sprzedaży. Brak ograniczeń miejscowych polega na tym, że jest to handel globalny, podobnie jak sam internet.

W obecnie obowiązującym stanie prawnym w zakresie VAT dokonanie dostawy (sprzedaży) na rzecz odbiorcy w innym kraju Unii Europejskiej przez internet jest szczególnym typem czynności opodatkowanej, tj. sprzedażą wysyłkową. Zasadą jest, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej z Polski dostawę towarów uznaje się, zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, dalej: ustawa o VAT), za dokonaną na terytorium innego państwa unijnego. Oznacza to, że transakcja nie jest opodatkowana w Polsce.

Na podstawie art. 23 ust. 2 ww. ustawy opodatkowanie omawianej sprzedaży może mieć miejsce w Polsce, o ile nie zostanie przekroczona kwota limitu sprzedaży wysyłkowej. Każde państwo unijne ustala własny limit. Jego przekroczenie powoduje konieczność rejestrowania się jako podatnik VAT w kraju, w którym sprzedaż przez internet ma być prowadzona. Ten obowiązek stanowi prawdopodobnie największą barierę dla swobodnego rozwoju handlu w sieci. Wiąże się on ponadto ze znacznymi kosztami dla przedsiębiorcy. Komisja Europejska oceniła je na ok. 8000 euro, na każde państwo unijne, w którym ma być prowadzona sprzedaż, a składają się na nią m.in. koszty obsługi prawnej, księgowej.

Komisja skonstatowała, że obywatele Unii napotkają problemy przy korzystaniu z narzędzi i usług internetowych. Jedynie 7% małych i średnich przedsiębiorstw na terenie UE prowadzi obecnie sprzedaż w innych krajach i trudno wobec tego mówić o jednolitym rynku cyfrowym. Uznała, że nadszedł wreszcie czas, aby mógł zaistnieć ujednolicony rynek internetowy na terenie Unii.

Komisja Europejska zaproponowała na rok 2018 szereg zmian dotyczących zasad rozliczania się z VAT przez przedsiębiorców trudniących się handlem internetowym oraz świadczeniem innego rodzaju usług w sieci. Stworzenie na obszarze UE jednolitego rynku cyfrowego stało się jednym z dziesięciu priorytetów Komisji na lata 2015-2019. Komisja uznała, że należy usunąć bariery regulacyjne i połączyć rynki krajowe państw członkowskich w jeden, oraz oszacowała, że rozwiązanie takie mogłoby przynieść gospodarce UE 415 mld euro rocznie i przyczynić się do powstania setek tysięcy miejsc pracy. Zmiany te nie tylko dotyczą uproszczenia sposobu rozliczania VAT, ale też sięgają innych pól.

Najistotniejsze w stosunku do obecnego stanu prawnego zmiany w zakresie VAT przewidują:

    • zapłatę VAT w kraju ostatecznego konsumenta,
    • możliwość uproszczonego rozliczania się z VAT drogą elektroniczną.Regulowanie należności z tytułu VAT umożliwić ma bardziej sprawiedliwy podział dochodów wśród państw członkowskich UE. Ma się on przyczynić również do zapobieżenia stratom w dochodach z VAT wynikającym z handlu internetowego. Uszczerbek ten jest na dzień dzisiejszy szacowany na 5 mld euro rocznie, a do roku 2020 prognozowany jest jego wzrost do 7 mld rocznie. Wymagane jest zatem szybkie przeciwdziałanie takiemu stanowi.Wprowadzony ma zostać ogólny unijny portal ds. płatności VAT przez internet (punkt kompleksowej obsługi). Pozwoli to na redukcję wydatków przedsiębiorców na czynności związane z przestrzeganiem przepisów dotyczących VAT. Zmiana ta powinna przynieść firmom prowadzącym handel w internecie oszczędności ok. 2,3 mld euro w skali całej UE. Rozliczenia mają być dokonywane kwartalnie oraz w języku miejsca rezydencji przedsiębiorcy.Ponadto Komisja zajęła się kwestią ujednolicenia zasad opodatkowania e-książek i e-gazet oraz ich wersji drukowanych. Aktualnie obowiązujące przepisy umożliwiają państwom członkowskim UE opodatkowanie książek i gazet preferencyjnymi stawkami VAT. Są to stawki obniżone lub nawet zerowe. Zgodnie z poz. 32 i 34 załącznika nr 10 do ustawy o VAT stanowiącego wykaz towarów opodatkowanych stawką 5% są nią objęte jedynie drukowane książki i czasopisma specjalistyczne. Kolejnym krokiem Komisji w kierunku uczynienia regulacji VAT bardziej przejrzystymi jest uproszczenie przepisów VAT w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw oraz start-upów. W zakresie sprzedaży za pośrednictwem internetu ma zostać wprowadzony nowy jednolity próg w wysokości 10 tys. euro wartości sprzedaży. W przypadku jego nieprzekroczenia przedsiębiorcy sprzedający przez internet będą mieli możliwość w dalszym ciągu stosować przepisy obowiązujące w ich kraju. W opinii Komisji zaowocuje to ułatwieniem przestrzegania przepisów regulujących VAT przez 430 tys. unijnych przedsiębiorstw, które stanowią 97% wszystkich mikroprzedsiębiorców zajmujących się handlem transgranicznym.Progi te będzie można stosować:
  • Ponadto ma zostać wprowadzony nowy roczny próg 100 tys. euro sprzedaży, który ułatwi działanie małym i średnim przedsiębiorstwom poprzez uproszczenie zasad określenia miejsca pobytu ich klienta dla celów VAT.
  • Ułatwienia dla mikroprzedsiębiorców
  • Stawkami obniżonymi nie są opodatkowane publikacje w formie elektronicznej, przewidziana jest dla nich stawka podstawowa. To rozwiązanie zarówno niesprawiedliwe, jak i głęboko archaiczne. Po zatwierdzeniu nowych zasad przez wszystkie państwa członkowskie będą one mogły dostosować stawki VAT dotyczące publikacji elektronicznych do stawek obowiązujących dla tych w formie drukowanej, jednak na zasadzie pełnej dobrowolności. Zastosowanie takiego rozwiązania oznacza, że nie jest pewne, iż będziemy się mogli cieszyć tańszymi e-bookami w związku z obniżeniem stawki VAT na nie, bo ta może – za sprawą polskich władz – pozostać na niezmienionym poziomie.
  • Publikacje elektroniczne z obniżoną stawką
  • Uproszczone rozliczanie VAT drogą elektroniczną
  • Zapłata VAT w kraju ostatecznego konsumenta

                   od 2018 r. w stosunku do usług elektronicznych,

                   od 2021 r. w stosunku do sprzedaży towarów online. 

  • Inne uproszczenia umożliwią najmniejszym przedsiębiorcom stosowanie jednolitych znanych im, bo obowiązujących w ich kraju, przepisów o VAT, np. wymogów dotyczących wystawiania faktur lub dokumentacji rachunkowej. Punktem pierwszego kontaktu tych przedsiębiorców będzie w każdym przypadku administracja podatkowa właściwa dla miejsca prowadzenia działalności. Nie będą oni – ze względu na brak obowiązku rejestracji na terenie każdego państwa, do którego prowadzona jest sprzedaż internetowa – już kontrolowani przez wszystkie państwa, w których prowadzą sprzedaż.
Warszawa